Wat te doen wanneer uw pakketje beschadigd of niet toekwam

De online verkoop heeft vorig jaar in België alle records gebroken. Natuurlijk bestelt u ook zelf weleens via het internet. Maar wat als uw pakketje niet of beschadigd werd afgeleverd?

We shoppen steeds vaker online en geven meer uit. De opkomst van e-commerce is nog volop aan de gang. Nu en dan gaat het mis en raken pakketjes zoek of beschadigd. Of de leverancier beweert dat uw buren het pakketje in ontvangst namen, terwijl zijzelf van niets weten. Intussen hebt u wel betaald.

Wie is verantwoordelijk?

De wet is duidelijk: professionele verkopers (bv. webshops) die leveren aan consumenten zijn zélf verantwoordelijk en dragen het risico over de verzending. Kortom, de verkoper is verantwoordelijk voor een goede levering. Zelfs wanneer hij die laat uitvoeren door postdiensten of een koeriersbedrijf. De bewijslast ligt bij de verkoper, zelfs wanneer het bij de buren werd afgeleverd.

Vaak wordt daarom gewerkt met zogenaamde track & trace-codes, waardoor je het pakketje op de voet kan volgen. Komt uw pakketje toch niet aan? Dan is men wettelijk verplicht om u het pakketje opnieuw toe te sturen of terug te betalen.

Wat bij beschadiging?

Is het pakketje beschadigd? Ook dan draagt de verkoper de verantwoordelijkheid. Het gaat in dat geval om een tekortkoming, wat de koper het recht geeft om de overeenkomst te ontbinden. Hij mag dan afzien van de aankoop en zijn geld terugvragen.

Enkele tips
  • Bekijk de algemene voorwaarden van uw online aankoop
  • Indien mogelijk, betaal achteraf. Zo hebt u meer de touwtjes in handen
  • Controleer het pakje goed op beschadigingen
  • Betwist zo snel mogelijk formeel dat u het pakketje niet of beschadigd ontving
  • Laat uw rechten verdedigen bij eventuele discussies.

Ondervond u moeilijkheden na een aankoop online? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Leave a reply

Adres

Vaartdijk 21-2110 Wijnegem (Antwerpen)

Ondernemingsnummer

0658.941.982